تقویت حافظه,اضطراب و افسردگی

 

توجه کنید. توجه، کلید یادگیری است بنابراین هرچقدر که بیشتر تمرکز و توجه تان را بر موضوعی معطوف کنید، آن را با جزئیات بیشتری به خاطر می سپارید و نیز بهتر به یاد خواهید آورد.

طبقه بندی کنید. هر از چندی به خاطراتتان رجوع کرده و سعی کنید آنها را در قالب های مشخصی دسته بندی کنید. مثلاً خاطرات دوران کودکی- خاطرات دوران سربازی- خاطرات همسر- خاطرات تلخ یا شیرین یا ... خلاصه دسته بندی کردن خاطرات به شما کمک می کند تا جزئیات را بهتر به یاد بسپارید و در مواقع لزوم آنها را راحت تر به یاد آورید.

ارتباط دهید. زمانی که می خواهید چیز تازه ای را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید، سعی کنید آن را به نوعی با خاطرات یا معلومات قبلی خود پیوند دهید. می توانید برای اینکه در آینده بهتر آن را به یاد آورید، آن مطلب تازه را با نام یک فرد آشنا، یک آواز قدیمی یا هر چیز معنی دار دیگری ارتباط دهید. برخی از افراد از شکل ها و تصاویر ذهنی برای به خاطر سپردن مطالب تازه استفاده می کنند. مثلاً کارمند راه آهن را با قطار تداعی می کنند یا در برابر شماره تلفن دوست ورزشکار خود یک توپ می کشند.

یادداشت بردارید. از نوشتن یادداشت خجالت نکشید. فهرستی از کارهای روزانه تان تهیه کنید. قرارهای ملاقاتتان را با پزشک یا وکیل خود و رویدادهای مهم مانند روز تولد فرزندتان را بر روی تقویم علامت گذاری کنید. شماره تلفن ها و آدرس ها را روی کاغذ بنویسید. مطمئن باشید فایده نوشتن، بسیار بیشتر از اعتماد بیش از حد بر حافظه و بد قولی های احتمالی است.

به جنگ اضطراب و افسردگی بروید. فشار روحی به هر میزانی هم که باشد، بر عملکرد ذهنی شما تاثیر منفی می گذارد. سعی کنید از نگرانی های بی مورد بکاهید و در صورتی که به اضطراب یا افسردگی دچار هستید، به پزشک مراجعه کرده و درمان های مناسب را پیگیری کنید زیرا استرس و غم، سبب ترشح هورمون هایی در خون می شوند که بر عملکرد حافظه و ذهن تاثیر منفی می گذارند.

بخندید. خندیدن علاوه بر تقویت روحیه و القای شادی و نشاط، سبب بهبود عملکرد مغز می شود. حتماً به تجربه دریافته اید که در هنگامی که شاد هستید، یادگیری بسیار ساده تر از زمانی است که غمگین یا مضطرب هستید. پس بخندید و دیگران را هم بخندانید.

ورزش کنید. ضرب المثل قدیمی «عقل سالم در بدن سالم است» در دوران سالمندی اهمیت و جایگاه ویژه ای پیدا می کند. ورزش سبب می شود اکسیژن بیشتری جذب شود، سوخت و ساز بدن افزایش یابد و جریان خون به اندام ها منظم تر و بیشتر شود. ورزش سبب کاهش میزان رسوب چربی در رگ ها می شود بنابراین خطر لخته شدن خون را در اندام ها به خصوص در مغز می کاهد و در نتیجه کمک می کند که سلول های مغز عمر طولانی تری بیابند.

آب بنوشید. با افزایش سن احساس تشنگی تا حدی کاهش می یابد ولی این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب کم شده است بلکه بالعکس، بدن به آب بیشتری نیاز دارد تا سلامت اندام های خود را حفظ کند. مراقب باشید که تنها بر احساس عطش خود تکیه نکنید بلکه در تمام مدت روز به طور مرتب آب بنوشید و حتی در طول شب نیز به خصوص اگر خواب مقطعی دارید، نوشیدن آب را فراموش نکنید. آب کافی سبب می شود که جریان خون به مغز حجم مناسبی داشته باشد و در نتیجه سلول های مغز، قابلیت های خود را به مدت بیشتری حفظ کنند.

منبع:سالمندی

  



تاريخ : | | نویسنده : lig2futsal |
رپورتاژ
میز و صندلی تالاری
لیپوماتیک
تجهیزات تالار پارس
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
تفاوت دینگ با اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب آنلاین
خواص روغن خراطین
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
انجام پایان نامه مدیریت
نمایندگی برندها در ایران
فروشگاه اسباب بازی بازیجو
سامانه جامع مشاغل شهرری
لیست تقریبی قیمت اجاره خودرو
فال حافظ
سرویس VOIP چیست
درباره پرورش جوجه بوقلمون
شهرهای توریستی با تورهای اروپا روسیه آنتالیا و استانبول
نکاتی در باره کامل بودن تجهیزات تالار عروسی

لینک های مفید
تبلیغ در اینستاگرام | برش لیزر | فال حافظ | صندلی هتلی | کاغذ دیواری | کاغذ دیواری | گنج یاب |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.